20 Σεπτεμβρίου 2008

Διατροφή για παιδιά (και ενήλικες) με Διάσπαση Προσοχής

Σήμερα κοίταζα την σελίδα του msn "health and fitness" που έχει όμορφα παρουσιασμένο υλικό (στα αγγλικά) για την διάσπαση προσοχής. Στην εν λόγω σελίδα λοιπόν θα βρείτε μια παρουσίαση για το ποιες τροφές πρέπει να αποφεύγονται και ποιες τροφές να προτιμούνται από τα άτομα με διάσπαση προσοχής.
Είναι ένα σημαντικότατο θέμα αυτό της διατροφής που θα αναλύσουμε και στο μέλλον (πρακτικά θα αναφέρουμε τις "σωστές" τροφές για τον εγκέφαλο κατά τον D. Amen...που φαίνεται να λατρεύει τα blueberries!!). Όσο σημαντική είναι και η άσκηση για την "ομαλή και απροβλημάτιστη" λειτουργία του εγκεφάλου μας άλλο τόσο είναι και η διατροφή. Δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε σε αυτό το σημείο και την φράση του πατέρα της ιατρικής: "Ας είναι το φαρμακό σου η τροφή σου και η τροφή σου το φαρμακό σου"
Συνοπτικά στην παρουσίαση αυτή θα διαβάσετε πως:

  1. Διαλέξτε Essential fatty acids (EFAs). Τα Ω3 που λέμε. Σε ψάρια και σε συμπληρώματα διατροφής.

  2. Επιλέξτε βιταμίνες Β. Στα δημητριακά (όχι συσκευασίες τύπου Kellog's!), ρύζι, φιστίκια, γάλα, αυγά, κρέας, ψάρι, φρούτα κ.α. και σε συμπληρώματα βιταμίνης Β.

  3. Καταναλώστε Πρωτεΐνη. Ειδικά το πρωί,αλλά και σε σνακ κατά την διάρκεια της ημέρας (πχ φιστίκια). Το πρωί μια ομελέτα (με πιπεριά!) είναι κάτι που πάντα με τόνωνε και μου άρεσε. Είναι "καύσιμο" για τον εγκέφαλο η πρωτείνη κατά τον D. Amen.

  4. Ασβέστιο και Μαγνήσιο: Γάλα και προϊόντα του, αλλά και σε συμπληρώματα διατροφής. Εκτός από το οτι κάνει καλό στα κόκαλα, το ασβέστιο βοηθά και το νευρικό σύστημα και κάποιες μεμβράνες του εγκεφάλου ενώ το μαγνήσιο ηρεμεί και βοηθά την νευρική λειτουργία και αυτή των μυών. Που θα βρείτε ασβέστιο ; Στο γάλα και στο μπρόκολο. Μαγνήσιο θα βρείτε στο σπανάκι, φασόλια, φιστίκια κα

  5. Μια πολυβιταμίνη χωρίς ζάχαρη. (εύκολο!)
Αποφύγετε όσο μπορείτε:

Την Ζάχαρη."κλέβει" από τον οργανισμό βιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία, ένζυμα και αυξάνει την υπερκινητικότητα εμποδίζοντας τα επίπεδα ζάχαρης να παραμείνουν σταθερά.Τις συνθετικές ουσίες που έχουν τροφές που δίνουν χρώμα.

Τα "κακά λιπαρά" που όχι μόνο "παχαινουν" δεν βοηθούν ούτε τον εγκέφαλο.

Καφείνη: Καφές, Τσάι, και άλλα αναψυκτικά (πχ κοκα κόλα) μειώνουν το φυσικό επίπεδο pH του σώματος, σημειώνει ο Zimmerman, κάνοντάς το να δουλεύει πιο σκληρά να βρει μια φυσική ισορροπία.Αυτό σημαίνει πως ένα παιδί (ή ενήλικας) με διάσπαση προσοχής (ADD with or without hyperactivity) που καταναλώνει πολύ καφείνη, σε σοκολάτες, επιδόρπια, και αναψυκτικά τύπου cola...μπορεί να χάσει τα μεταλλικά στοιχεία που χρειάζεται για να βοηθήσει την σωστή νευρική λειτουργία του. Καλό να αποφεύγετε το πολύ αλάτι.

17 Σεπτεμβρίου 2008

Το Κλειδί για την επιτυχημένη αντιμετώπιση της διάσπασης προσοχής: Βρες τους "κρυμμένους θησαυρούς" που κρύβεις μέσα σου.

Η χαρά στην ζωή κάποιου έρχεται όταν βρίσκει κάτι που του αρέσει να κάνει και είναι καλός σ' αυτό.
Για να φτιάξει κάποιος μια καλύτερη ζωή, πρέπει να αναγνωρίσει τα θετικά στοιχεία που έχει και πάνω σ' αυτά να χτίσει την ζωή του.
Οι περισσότερες θεραπείες επικεντρώνονται στο τι δεν πάει καλά στο άτομο με την διάσπαση προσοχής. Για να είστε σίγουροι, πολλά μπορεί να μην πηγαίνουν σωστά. Αλλά προκειμένου η αντιμετώπιση-θεραπεία να είναι όσο περισσότερο μεταμορφωτική γίνεται, πρέπει να αναγνωρίσετε τους θησαυρούς που κρύβονται μέσα σας. Οι κρυμμένες δυνατότητες, τα πιθανά ταλέντα, σε κάθε παιδί ή ενήλικο πρέπει να αναζητηθούν και πάνω σε αυτές θα στηριχθεί η επιτυχημένη ζωή.
Ο γιατρός με διάσπαση προσοχής Hallowel τονίζει στο βιβλίο του Delivered from Distraction "αν είναι να σας μείνει κάτι από αυτό το βιβλίο, κρατήστε τούτο: Ανεξαρτήτως πόσο μεγάλης ηλικίας είναι ένα άτομο, αν έχει διάσπαση προσοχής έχει περισσότερα ταλέντα από όσα το ίδιο νομίζει ότι έχει" Μην παραμείνετε στην διάγνωση. Δείτε την σαν αυτό που είναι μια ευκαιρία να κάνει κανείς την ζωή του καλύτερη.
Ορισμένες διαγνώσεις όπως ο καρκίνος ή καρδιοπάθειες σημαίνουν την αρχή δύσκολων καιρών, συνεχίζει να εξηγεί ο Hallowell, αλλά η διάγνωση της ΔΕΠ (ADD) σημαίνει το τέλος των χειρότερων χρόνων και την αρχή των καλύτερων. (Αυτό πραγματικά ισχύει και στην περίπτωσή μου, που ευτυχώς στην ηλικία των 31 είχα την διάγνωση και την δυνατότητα να ενημερωθώ με αγορές βιβλίων από το amazon)
Όταν γίνεται με σωστό τρόπο η διάγνωση και ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα της κατάστασης, από την αρχή, όλα τα άσχημα χρόνια και οι άσχημες εμπειρίες που ταλαιπωρούσαν σιωπηλά το άτομο έρχονται στο φως της επιστήμης και μακριά από το σκοτάδι των ηθικών επικρίσεων και καταδiκών ("έλα μωρέ τεμπέλης είναι, άμα κάτσει να στρωθεί θα σου πω εγώ..." ή επίσης "είναι λίγο μαλ...ς, αν ήθελε...κ.α." μπορεί να αντηχούν ακόμα τέτοιας μορφής επικρίσεων από νεαρότερες ή μεγαλύτερες ηλικίες)

Όταν γίνει η διάγνωση το επόμενο βήμα είναι να βρεθούν και να αναπτυχθούν τα ταλέντα μας.
Πολλοί ρωτούν ποια είναι τα ταλέντα των ατόμων με ΔΕΠ. Η απάντηση του Hallowell είναι : "ποτέ δεν ξέρεις, αλλά ότι και να κάνεις, μην σταματάς να τα αναζητείς" Δεν μπορείς να προβλέψεις ποια θα είναι τα ταλέντα σου. Μπορεί να είσαι "δημιουργικός στις on-line επενδύσεις" ή εργαζόμενος με μηχανές και αυτοκίνητα, ή να εμπνέει ανθρώπους να αγοράσουν κάποιο συγκεκριμένο προϊόν, ή απλά στο να εμπνέει ανθρώπους. Όποιο και είναι το ταλέντο, σκοπός της θεραπείας είναι να έρθει το ταλέντο σου στο φως και να μπει σε λειτουργία.

Είναι επομένως ένας πολύ σημαντικός στόχος της θεραπείας η ανάπτυξη των ταλέντων του ατόμου με διάσπασης προσοχής, που δυστυχώς συχνά παραμελείται. Χτίζεις την ζωή σου ανάλογα με τα δυνατά σημεία σου και τα ταλέντα σου, ότι είναι καλό και σωστό για σένα, όχι πάνω στις αδυναμίες σου, όσο και αν με δεξιότητες κάπως μπορούν να βελτιωθούν.

Όταν προτοακούσεις για την διάγνωση μπορεί να φοβηθείς. Ακούγεται "κάπως" είναι η αλήθεια, αφού διαθέτει τους όρους "Διαταραχή" ή "Διάσπαση" (disorder στα αγγλικά), αλλά δεν χρειάζεται να φοβάσαι.

Μπορεί να τον φοβάσαι τον όρο Διάσπαση Προσοχής (ADD). "Ούτε εμένα μου αρέσει" (λέει ο Γιατρός Hallowell. (παλαιότερα o όρος που χρησιμοποιούσε η επιστημονική κοινότητα ήταν ακόμα χειρότερος "minimal Brain dysfunction!)

Όλα τα διαγνωστικά εργαλεία που έχουν χρησιμοποιηθεί, κάνουν ένα λάθος. Όλα δίνουν έμφαση στο τι πάει λάθος και δεν λένε τίποτα για το τι πάει καλά, πολύ καλά.

Αυτή είναι η παράδοση της ιατρικής διάγνωσης. Στην ψυχιατρική, γράφει ο ψυχίατρος Ηallowell, κάνουμε συχνά το τεράστιο σφάλμα να χτίσουμε το θεραπευτικό σχέδιο, χωρίς πρώτα να αναζητήσουμε διεξοδικά, τα δυνατά σημεία, και τα ταλέντα που έχει το άτομο. Κάνοντας αυτό χάνουμε ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία που έχει κάποιος για να γίνει καλύτερα : τα δυνατά του σημεία.

Επειδή χρησιμοποιούμε το ιατρικό μοντέλο και στην ψυχιατρική, κάνουμε διαγνώσεις όπως οι άλλες ειδικότητες. Κάνουμε διάγνωση κατάθλιψης, διπολικής διαταραχής, σχιζοφρένιας, άγχους και μετά αρχίζουμε να συνταγογραφούμε φάρμακα για το τι δεν πάει καλά.

Όταν το κάνουμε όμως αυτό, αφήνουμε τον ασθενή χωρίς το πιο ισχυρό γιατρικό: Το υγιές μέρος του μυαλού, την πλευρά με τα ταλέντα του, την επιτυχημένη πλευρά, το αρμονικό κομμάτι.
Κάθισα και εγώ γράφει ο ψυχίατρος, από την απέναντι πλευρά του γραφείου (από την πλευρά του ασθενή) και άκουσα να μου γίνεται διάγνωση, και ένιωσα άσχημα ακούγοντας μόνο τι δεν πάει καλά με το ταμπεραμέντο μου. Και τι γίνεται με το καλό κομμάτι, το κομμάτι που πάει καλά?" μου ήρθε να ρωτήσω, αλλά δεν μίλησα. Όπως οι περισσότεροι ασθενείς, άκουσα ήσυχα όσο ο γιατρός έκανε την δουλειά του, που ήταν να μου πει τι δεν πήγαινε καλά. Όσο περισσότερο μου έλεγε τι δεν πήγαινε καλά, τόσο πιο αδύναμος ένιωθα, και λιγότερο ικανός να γίνω καλύτερα.

Αναζητήστε από όποιον σας κάνει (ή στο παιδί σας) την διάγνωση τα θετικά σημεία. Αν δεν το κάνει, κάντε το μόνοι σας ή μιλήστε σε κάποιον που μπορεί να το κάνει.

Είναι σημαντικό να βρισκόμαστε σε ένα θετικό πλαίσιο σκέψης. Χωρίς θετική ενέργεια, κάθε θεραπείας αποτυγχάνει. Μπορεί να ακούγεται σαν μικρής αξίας σημείο, αλλά είναι πολύ σημαντικό. Θέτω ένα στόχο όταν ένας ασθενής έρθει στο γραφείο μου. Θέλω να νιώθει όταν φεύγει από το γραφείο μου καλύτερα από ότι όταν έμπαινε Ξέρω πως αν νιώθει καλύτερα, θα εφαρμόσει καλύτερα τις υποδείξεις που του δίνω και θα ανακαλύψει ίσως και μόνος του χρήσιμες στρατηγικές, γράφει ο Hallowell.

Στήν επόμενη δημοσίευση θα αναφερθούμε στα 8 βήματα που κάνουν την θεραπεία διάσπασης προσοχής καλύτερη (Από το ίδιο βιβλίο "delivered from distraction" που έχουμε την δυνατότητα να ακούμε και σε cd audio book, στο αυτοκίνητο, ώρες πολλές στην κίνηση της Αθήνας...)

Επιγραμματικά:

1) Διάγνωση, που θα περιλαμβάνει αναγνώριση ταλέντων και ισχυρών δυνατοτήτων

2) Εφαρμογή του σχεδίου πέντε σημείων "Connect -> Play ->Practice -> Mastery -> Recognition"
3) Εκπαίδευση
4) Αλλαγές στον τρόπο ζωής.
5) Δομή
6) Κάποιας μορφής ψυχοθεραπεία: coaching, ψυχοθεραπεία, συμβουλευτική επαγγελματικού προσανατολισμού, για ζευγάρια, οικογενειακή ψυχοθεραπεία.
7) Ποικίλες άλλες θεραπείες και εναλλακτικές μεθόδους.
8) Φαρμακευτική αγωγή (μόνο αν επιθυμείται)

Συνάντηση Πέμπτης 7 Δεκεμβρίου 2017

Σας περιμένουμε για συζήτηση σχετικά με την ΔΕΠΥ την Πέμπτη  7 Δεκεμβρίου 2017 , στις 19:30 στο καφέ yellow στην Λουκά Μπέλου 12. Δίπλα...